Durant la meva
educació primària sempre he vist els
mestres en un estatus superior en tots els sentits, una figura enigmàtica, llunyana i poderosa que podia, dins la meva
ment infantil, arribar inclòs a viure a l’escola. Aquesta concepció incerta
meva que envoltava els mestres es va anar dissipant a mesura que passaven els
anys; cada vegada eren més “normals”, més humans, més com jo. Vaig anar veient
que no només es limitaven a transmetre coneixements i a dictaminar si eres apte
o no per a seguir el teu llarg camí educatiu, sinó que, sense adonar-te’n, sembraven
en tu una llavor que tard o d’hora germina i influirà en els teus gustos i les
teves decisions a la vida.
Jo vaig viure en una escola parcialment tradicional (veieu l'anterior entrada de bloc en base als models educatius) que intentava obrir-se, sense èxit, a noves metodologies d’ensenyança
i que tenia els seus dubtes en vers les noves tecnologies (fet que potser es devia
a la mitjana d’edat dels meus mestres, actualment tots, sinó jubilats, a punt
de fer-ho). Si em baso en aquesta escola que jo vaig viure i em pregunten, quin és el rol del mestre? No sabria
trobar funcions més enllà de “instruir” i “ensenyar el saber estar”,
concepcions completament tradicionalistes. A dia d’avui crec poder afirmar que la
meva educació m’ha servit −a part de per aprendre’m de memòria tots els rius i
pics del món, dels quals no en sabria recordar ni el 10%− per forjar la meva
capacitat crítica envers el sistema que he experimentat intrínsecament, així,
ha fomentat també les ganes de canviar-lo.
Aquesta visió,
perquè no dir-ho, antiquada que
tenia en la meva infantesa del rol del mestre ha canviat radicalment gràcies a
la meva pròpia experiència, que he completat quantiosament amb coneixement
teòric extret del capítol 8 del llibre Unaeducación para mañana, de Jaume Carbonell; aquesta entrada del bloc de
Santos Guerra i de la metodologia TPACK.
Vers a l’entrada
del bloc de Santos Guerra, personalment, em quedaria amb una oració que treu l’essència
d’un mestre constructiu: “Porque su tarea es
enormemente paradójica, ya que consiste en ayudar a que otros aprendan por sí
mismos a pensar y a convivir”. En aquesta pinzellada del seu pensament, trobem clarament els pilars principals de l’educació, el
saber ser, fer, conviure i el saber saber.
Acabant amb les meves influències teòriques per redefinir el rol del mestre, cal fer menció al model TPACK creat al 2006 per Mishra i Koehler, els quals es basaren en Shulman. Sintèticament, aquest concep al bon mestre com una persona que és capaç tenir un coneixement sobre la matèria que tracti pedagògic i clar i, a més a més, que per a ensenyar-lo tregui el màxim profit a les tecnologies de què disposi.
Després de saber tot això, si em tornen a preguntar, quin és,
des del teu punt de vista, el rol del
mestre, respondria sense pensar-ho gaire: TOT.
Perquè la funció d’un mestre ho engloba tot, des d’impartir la matèria (en les
seves àmplies metodologies) fins a educar els nens, tot. I això queda demostrat
amb allò que ens ha passat a tots alguna vegada, cridar al mestre amb un sonor “mama!”
o “papa!”. Allò que em va fer tanta vergonya en el seu dia, m’ha servit ara per
adonar-me que no eren tan distant com em pensava i que, a pesar de les traves
que els hi posàvem, aconseguien educar-mos com a casa i guanyar-se la nostra
confiança per començar a “orientar-mos” per a la vida.
Autoria pròpia: Marina Bennasar Torres 2012
En definitiva, hi ha dos maneres d’entendre el rol del mestre igualment acceptables a parer de cadascú: un rol purament instructiu i un altre que ho engloba tot, del qual som partidària. Jo seré mestra, i una de les meves funcions serà inspirar els meus alumnes i fomentar les seves ganes d’aprendre, conèixer i crear. Al cap i a la fi, encaminar aquestes bombes d’imaginació i passió que són els nens per a que treguin el màxim profit de la vida i, de cap manera, tallar-los les ales. Perquè una altra educació és possible.
En definitiva, hi ha dos maneres d’entendre el rol del mestre igualment acceptables a parer de cadascú: un rol purament instructiu i un altre que ho engloba tot, del qual som partidària. Jo seré mestra, i una de les meves funcions serà inspirar els meus alumnes i fomentar les seves ganes d’aprendre, conèixer i crear. Al cap i a la fi, encaminar aquestes bombes d’imaginació i passió que són els nens per a que treguin el màxim profit de la vida i, de cap manera, tallar-los les ales. Perquè una altra educació és possible.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada